Meditația – o practică veche de mii de ani care ne poate schimba viața

Imagineaza-ti că esti la birou și colegii primesc încontinuu notificări pe telefoane, o ușă este trântită, ai fereastra deschisă și tocmai s-au auzit claxoanele unor mașini… și în tot acest timp trebuie să te ocupi de un proiect important care trebuie predat cât mai repede. 

 

Dacă îți este greu să te concentrezi sau te enervezi mult prea repede pentru fleacuri, există un remediu simplu, care o să-ți schimbe viața. Vestea bună este că poți începe chiar din acest moment, prin meditație.  

 

Ce este meditația?

 

Meditația este considerată un tip de medicină complementară, care angrenează trupul și mintea. A medita, înseamnă să-ți transformi mintea astfel încât să poți să trăiești cât mai bine posibil. Scopul nu este acela de a te transforma într-o nouă persoană, ci să te învețe să vezi lucrurile dintr-o nouă perspectivă și să te înțelegi mai bine atât pe tine, cât și pe cei din jur. 

 

Care sunt beneficiile meditației?

La nivelul bunăstării emoționale, meditația aduce următoarele beneficii:
– dobândirea unei noi perspective asupra situațiilor stresante;
– dezvoltarea unor aptitudini personale de combatere a stresului;
– creșterea stimei de sine;
– concentrarea pe timpul prezent;
– reducerea sentimentelor negative;

 

Meditația poate fi un adjuvant eficient în tratarea anumitor afectiuni medicale, mai ales dacă ele sunt de regulă agravate de stres. Printre acestea se numără:
– alergiile;
– tulburările de anxietate;
– astmul;
– mâncatul emoțional;
– cancerul;
– depresia;
– oboseala cronică;
– afecțiunile cardiace;
– hipertensiunea arterială;
– durerile cronice;
– tulburările de somn;
– abuzul de substanțe.

 

 

Care sunt tehnicile de meditație? 

Nu exista un mod corect de a medita, practicienii oferind instruire asupra unui număr mare de tehnici de meditație transmise din generație în generație. 

 

Important este să cunoști instrumentul acestei practici de echilibrare interioară, mai exact relaxarea conștientă a trupului și concentrarea gândurilor asupra unei singure direcții, pe o anumită perioadă de timp.

 

Putem să ne gândim la mintea noastră ca la un super-procesor de calculator. Atunci când mai multe programe rulează simultan, procesorul se încălzeşte şi nu este exclus ca la un moment dat să cedeze. La fel face şi creierul, când este asaltat de prea multe gânduri.

Dar gândeşte-te la ce se întâmplă atunci când nu rulează decât sistemul de operare, care, în cazul nostru este conştiinţa. Totul devine mai clar, mai uşor de procesat.

În urmă cu ceva timp, meditaţia părea o chestiune depăşită, care nu-şi va putea găsi locul în vieţile oamenilor moderni. Dar realitatea de azi demonstrează că este tocmai elementul de echilibru.

Iată ce poți face, concret, în timpul unei sesiuni eficiente de meditație:
1. Asaza-te confortabil într-o încăpere liniștită.
2. Închide ochii.
3. Începe prin relaxarea mușchilor picioarelor, continuând cu întreaga musculatură a corpului, până în creștetul capului (tehnica poartă numele de relaxare progresivă musculară).
3. Concentreaza-te pe respirație.
4. Inspira adânc și elibereaza-ti mintea de gânduri. Număra de câte ori respiri, pronunțând numărul de fiecare dată cand expiri (în acest mod, iti ocupați mintea cu o informație și eviti ca atenția să iti fie distrasă).
5. Continua să faci acest lucru 10-20 de minute.

 

Iată câteva ponturi generale, de la care să începi:

  1. Ia-o ușor!
  2. Meditează în fiecare zi.
  3. Alege o poziție confortabilă (șezând).
  4. Găsește un loc liniștit.
  5. Alătură-te unui grup.
  6. Urmărește înregistrări cu meditații.
  7. Concentrează-te pe respirație.

 

 

Avantajele acestei tehnici de relaxare sunt acelea ca nu sunt necesare echipamente speciale și că poate fi pusă în practică oriunde, inclusiv în timpul unei plimbări în parc.