Cum să te ferești de prețul mare la factura de curent. ANPC face recomandări

0

Tot mai mulți români observă cu stupoare și reclamă prețul mare la facturile de curent și gaze. Acestea au ajuns în vizorul ANPC, care a realizat un ghid cu sfaturi utile pentru cetățeni.

Cum să te ferești de prețul mare la factura de curent. ANPC face recomandări.

Iată tot ce trebuie să știm în momentul în care decidem să schimbăm contracul cu furnizorul de energie electrică. Sfaturile utile date de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului.

Cum să te ferești de prețul mare la factura de curent

I. Cum alegi furnizorul:

  • Înainte de a te decide și de a semna contractul cu furnizorul de energie electrică, verifică toate ofertele care sunt disponibile în comparatorul de prețuri de pe site-ul Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, AICI.
  • În comparatorul menționat mai sus, trebuie să se simuleze un consum identic cu cel din ultima factură primită de la furnizorul actual. Dacă se observă diferențe mari, înseamnă că furnizorul induce în eroare consumatorii și ar trebui ca ANPC să fie sesizat. Numărul de telefon: 0219551.

 

  • În momentul în care sunt analizate două oferte, aveți grijă să nu fie vorba de comparația între oferte promoționale. Deoarece acestea sunt valabile doar pe o perioadă de timp (câteva luni), iar apoi prețul poate crește considerabil.
  • Înainte de a alege furnizorul de energie, verificați de cât timp este prezent pe piața din România, dar și câți clienți are și dacă își respectă contractele.

ANPC face recomandări

II. Mare grijă la încheierea contractului:

  • Cel mai bine este să cereți furnizorului o ofertă și un contract, pe care să le citiți cu atenție. Dacă în contract găsiți clauze nu tocmai în regulă (abuzive), refuzați.
  • În contract trebuie să apară foarte clar: prețul, durata de timp pentru care e valabil prețul, cât timp durează contractul, penalitățile în cazul în care se dorește rezilierea.
  • Ce trebuie să spună furnizorul: cât costă serviciile cu toate taxele incluse sau, în cazul în care preţul nu poate fi calculat înainte, modalitatea de calcul al tarifului cu toate costurile suplimentare.

 

  • La ce să fiți atenți înainte de semnarea contractului: tariful energiei electrice (preț fix sau variabil); facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/lună. De asemenea, fiți atenți la ce perioadă de timp urmează să se aplice prețul menționat în oferta primită. Importantă mai este și perioada de derulare a contractului. Care sunt penalitățile de încetarea contractului înainte de termen. Importante mai sunt și condițiile în ceea ce privește reînnoirea / prelungirea / rezilierea / denunțarea unilaterală anticipată a contractului.
  • Aveți în vedere serviciile suplimentare: portal online și/sau aplicații pentru telefon. Acestea vă ajută să gestionați singuri atât consumul, cât și facturile.
  • Verificați dacă și în ce condiții, la cerere, se poate asigura service și/sau mentenanță.

Ce poți face dacă factura pare prea „umflată”

Este bine de știut că, ai la dispoziție termenul de 14 zile pentru a te retrage dintr-un nou contract. Dar doar dacă documentul a fost încheiat în afara magazinelor furnizorilor sau prin telefon ori online.

Dacă ai ales să schimbi contractul, iar în momentul în care ai primit prima factură nu corespunde tariful din contract cu cel din factură, anunță ANPC sau ANRE.

Facturile trebuie să fie clare. Acestea trebuie să aibă informații utile și să te ajute să înțelegi: câți bani plătești, să compari ofertele cu alți furnizori în așa fel încât, dacă dorești, să poți schimba furnizorul.

Notificările trimise de furnizorul de energie electrică privind modificările condițiilor din contract nu mai trebuie ignorate. Sunt șanse să fii anunțat de modificarea tarifelor în aceste notificări.